07 de març 2012

Chana masala

Chana són cigrons en hindi, així que el plat no és res més que cigrons amb una salseta amb base de tomàquet i un munt d'espècies que li donen un gust tan deliciós i diferent del que nosaltres estem acostumats, una mica picant, una mica dolç, una mica... mmmm! He dit "res més"?

La base de la recepta és treta d'oïda de la Shanta, una senyora que em vaig trobar a la botiga de queviures. Després l'he contrastat per internet sobretot per saber quines espècies són les més habituals.

cigrons secs (una tassa per dues persones)
1/2 kg de salsa de tomàquet
ceba
all
gingebre
bitxo (1)
coriandre
suc d'una llima

comí
coriandre en pols
tumèric
canyella
clau (mòlt)
cardamom (mòlt)
pebre
altres: pebre de Caiena, nou moscada, llavors de fonoll a trossets

El primer de tot, unes hores abans, és posar els cigrons en remull. Quan ja s'hagin inflat els posem a bullir amb la mateixa aigua i sal, i en una olla a pressió si és possible.

Ara toca preparar la resta d'ingredients. La ceba, l'all i el gingebre es trossegen i es passen per la batedora. En una paella amb oli, ja els podem començar a sofregir.

Després toca la barreja d'espècies, que suposo que és més o menys a gust de cadascú. Jo pel que he estat llegint, el que mai falta és el comí (mitja cullerada sopera aprox.) i tampoc el coriandre en pols (també mitja cullerada). Jo d'aquest no en tenia i em vaig haver de conformar amb afegir-lo fresc més tard. La resta d'espècies, doncs una mica menys de mitja cullerada, la meitat, per exemple, i força menys pel que fa a la canyella i sobretot el clau, que té un gust molt potent. Un apunt sobre com tractar el cardamom: heu d'obrir la llavor i de dins en sortiran unes boletes negres. Doncs bé, aquestes boletes les heu d'esmicolar. I de la clofolla, què en fem? Doncs la podeu guardar per aromatitzar els vostres tes!

Tornem a la paella. Quan el sofregit ja té aquell to ros, afegiu-hi el bitxo a trossets (amb o sense llavors, això ja depèn de la textura i de si no voleu que sigui tan picant), el coriandre fresc i la barreja d'espècies. Deixeu-ho torrar un minutet i ja hi podeu tirar el tomàquet.

Ara és com si estiguéssiu fent una salseta de tomàquet. Hi afegiu sal, sucre, i més tard els cigrons, i ho deixeu al foc una estoneta. Just abans de d'acabar tireu-hi el suc d'una llima en petites quantitats i aneu-ho tastant, ja veureu com canvia el gust. Tireu-ne la quantitat que us agradi, i modifiqueu el gust amb les espècies per trobar la vostra combinació perfecta.


El chana masala es menja acompanyat d'arròs o de chapati (pa indi sense llevat que la gent fa servir de cullera).

2 comentaris:

Na Galaena ha dit...

En aquest vídeo sobre com preparar chana masala he après tres coses: que la quantitat d'espècies que s'hi barreja és molt superior a la que jo em pensava (per això la salsa els hi queda més espessa), que s'aprofita l'aigua de bullir, és a dir, que no s'escorren els cigrons, i que es pot posar una mica de te negre a l'olla a pressió per dona'ls-hi gust!

http://www.youtube.com/watch?v=56Bm1A0oFao

Na Galaena ha dit...

Actualització: vaig preguntar a la meva profe, que és índia, si allò del te a l'olla era per donar-li gust i em va dir que no, que només es fa pel color.